Eerlijke communicatie

Eerlijke communicatie

Open communicatie

Eerlijke communicatie

Bij duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen hoort ook eerlijke communicatie. Maar wat verstaan we daar onder. In ieder geval betrouwbare communicatie.

Organisaties die open, eerlijk en geloofwaardig communiceren en een fout(je) gewoon toegeven. Dat zijn in ieder geval geen organisaties die verhalen vertellen waarvan de consument achteraf hoort/leest dat die niet kloppen. Want die leveren organisaties alleen maar een slecht imago op of misschien zelfs wel een crisissituatie binnen de organisatie.

Wil je als organisatie eerlijk communiceren dan luister je naar je eigen medewerkers en niet te vergeten naar het feedback van je klanten. Hierdoor maken je medewerkers gratis reclame voor je organisatie en bouw je intussen een loyale klantenkring op. Waardoor je je organisatie imago vergroot. En je omzet kunt verhogen.

Maar heb je als organisatie nieuws waarvan je weet dat dit voor de medewerkers/klanten consequenties heeft, vergeet dan niet om eerst je eigen medewerkers op de hoogte te brengen. De slogan ‘intern beginnen is extern winnen’ werkt nog altijd.

Vooral bij situaties waarbij je als organisatie weet dat die door de pers opgepakt worden. Er niets vervelender dan dat je als klanten bepaalde artikelen terug moeten brengen vanwege de veiligheid van het product en je medewerkers hiervan niet op de hoogte zijn. Of dat je als medewerker in de krant leest of op het nieuws moet horen dat er b.v. ontslagen vallen. Want dat is niet eerlijk.